понеделник, 12 септември 2011 г.

IKEA - преброяване на дивите балъци

Не съм като онзи персонаж от "Боен клуб", който се сдобиваше с всички артикули от каталога на IKEA, но ми се случва да купувам разни неща от магазините на шведската марка за домашни потреби и честно казано не съм недоволен. Трябва все пак да се отбележи, че оригиналният дизайн често граничи с оригиналничене, което трудно издържа изпитанието на времето както в технически, така и в естетически аспект. Колкото до по-обемистите стоки, имайте предвид, че доставките оскъпяват прекалено много покупката, а като се замислите, че трябва да прекарате и доста време да ги сглобявате, желанието ви да се сдобиете с, да речем, гардероб, чието име изглежда непроизносимо, изчезва яко дим. Т.е. съотношението качество/цена на IKEA може все още да еволюира в положителна за потребителите посока.

Изброеното по-горе обаче е въпрос на личен вкус и лично мнение, а в случая бих искал да се произнеса относно бликналия от недрата на българските медии вопъл за несправедливо завишените цени в новоотворения магазин IKEA, които, видиш ли, доказват за пореден път, че ни вземат за "балъци". Вестник "Стандарт" дори цитира цените и прави елементарни сметки, според които всичко излиза два пъти по-скъпо, отколкото в Западна Европа...
И ми стана смешно! Защото разбрах, че журналистите са неспособни да смятат!!! Цената на ЕДИН ГАРДЕРОБ в българската IKEA не са два пъти, ами 18 ПЪТИ по-високи от цената на СЪЩИЯ ГАРДЕРОБ във Франция. Как стигнах до тази сметка ли? Ами много просто : взех минималната работна заплата в България (138 евро) и тази във Франция (1365 евро), след което пресметнах колко гардероба може да си купи човек с една такава минимална заплата в съответната страна. И ето че един българин може да си позволи по-малко от половин гардероб (0,45), а един французин може да си купи повече от осем гардероба (8,016). Разделих едното на другото и получих 18.

В така създалата се ситуация  е направо глупаво да се тръшкаме заради предполагаемото "несправедливо отношение" на  IKEA спрямо българските потребители, защото въпросните потребители просто не са... хъм... платежоспособни и каквито и цени да им се предложат, все ще има поводи за недоволство. Би трябвало обаче да си зададем въпроса защо българските журналисти не гледат обективно на проблема и защо се опитват да набедят един обикновен мебелен магазин за немощта на българската икономика и мизерното състояние на цял един народ. Не мислите ли все пак, госпожи и господа журналисти, че преди да претендираме за равни цени, би трябвало да претендираме за еднакви заплати, еднакво производство и еднаква социална справедливост? Или не ви се гледа истината в очите и предпочитате да канализирате общественото недоволство срещу един продавач на мебели вместо срещу цял низ от правителства, които не само ни вземат за балами, но и направо ни обръщат на маймуни ежедневно. Защо IKEA и защо точно сега? Ами защото идат избори... Иначе не само мебелите струват прекалено скъпо на българина, но и абсолютно всичко - храни, услуги, здравеопазване, жилища.
И въобще всичко е безбожно скъпо, когато плащаме за нещо без да получим нищо - данъци, парно... Най-скъпо обаче комай ни струват вестниците без смислено съдържание и държавниците без мисъл за бъдния ден... При подобни примери за разхищение е съвсем логично и безобидно човек да си представи, че бихме платили за един гардероб и малко по-скъпичко. А иначе се живее и без гардероб.

..
Ако написаното ви харесва, кликнете на бутоните :-)

17 коментара:

  1. Аз с нетърпение чакам да разгледам магазина. Да видим легендата колко е истина ;-)

    ОтговорИзтриване
  2. Помня първото си посещение в IKEA - още не бях чувал нищо за "легендата", (тогава и интернет още не съществуваше на Стария континент) и затова се впечатлих най-вече от странните имена на стоките. Колкото до останалото... хора, къщи, салтанати... Има и по-добро, и по-лошо като качество и цени. Другото е въпрос на вкус.

    ОтговорИзтриване
  3. Поздравления за статията! Рядко попадам на хора, които да изразяват така добре мислите си, и с които да мисля по толкова сходен начин.

    ОтговорИзтриване
  4. Като ти видях заглавието и реших, че пак ще нахокаш горкия беден потребител. Този път съм напълно и съвсем съгласна с теб по темата за журналистите. По темата за Икеа, гардероб нямам, нямам и мнение.

    ОтговорИзтриване
  5. Мене ако питаш, и потребителите са за хокане, защото могат да са малко по-малко потребители и малко повече хомо сапиенс :-) А гардеробите са ни най-малкият проблем :-))

    ОтговорИзтриване
  6. IKEA навсякъде по света е общо взето магазин за бедни - средна ръка хора. Демек - долу-горе прилични цени за долу-горе прилично качество. Или казано по друг начин: магазин за хора, които малко повече държат на цената, отколкото на качеството.
    А това за "легендата" ме разсмя :). Това си е просто един обикновен магазин за широките народни маси. С какво точно да е легенда ? :)

    ОтговорИзтриване
  7. Този коментар бе премахнат от автора.

    ОтговорИзтриване
  8. Ако искаме общество стремящо се към социална справедливост, си прав да ползваш минимална заплата за сметките. Но това само допълва истината, която е вярна и във обществото на вълчия капитализъм. Наистина е неразбираемо от гледна точка на "свободния пазар", как е възможна такава разлика в цените на един и същи търговец при приблизително еднакви транспортни разходи.

    ОтговорИзтриване
  9. Хм, а не е ли точно обратното, съвсем разбираемо предвид "свободния пазар", свободно поискана цена срещу решение за покупка на свободна воля. Свободно споразумение около стойността на нещата. Можеха и да са деветдесеторно по скъпи, стига да има един, който плати. Всичко е въпрос на изследвания и свободен пазар, поробяване и т.н. От тва няма къде да избягаме, става въпрос за контрол, ама едва ли е редно да пиша нещо изобщо!

    ОтговорИзтриване
  10. ivo_isa, и на мен цените в България ми се струват адски надути. При една действаща пазарна икономика ценообразуването наистина се саморегулира от механизма на търсене и предлагане - когато потребителите счетат, че цената на нещо е прекалено завишена, търсенето на съответната стока намалява, поради което и цените рано или късно падат до техните разумни стойности. Ако българските потребители реагират по този начин, цените на IKEA без съмнение ще тръгнат надолу. В крайна сметка реалната цена на всяка стока е онази, която потребителите са готови да платят...
    И искам все пак да вметна, че в случая стоките наистина са на марката IKEA, но търговецът е гръцкото дружество "Фурлис".

    ОтговорИзтриване
  11. Според теорията, свободният пазар се саморегулира, достигайки до "разумната цена"(естествено трябва да имаме достатъчно търпение)...
    Което си е чиста лъжа. Всъщност се използва желанието за притежание у купувача, за да се надуе цената. За да се повиши това желание до нива изгодни на търговеца, се впряга рекламата. Потребителя се завърта в порочния кръг на удовлетворяване на своите желания с все по-голяма скорост, подтикван от рекламите и подмамян от "достъпността" на предлаганите от банките кредити.
    Това е очевадно.

    ОтговорИзтриване
  12. Да, на това му се вика маркетинг ;-) А колкото по-наивен е купувачът, толкова по-лесно му се пробутват абсолютно ненужни стоки. И затова главоломното идиотизиране на обществото е висша цел на идеалната пазарна икономика, на която й трябват работливи и плодовити идиоти, които гледат телевизия вместо да се вдигат на протести, и които консумират далеч над възможностите си. И на българина му се консумира, ама... нито е работлив, нито е плодовит :-)))

    ОтговорИзтриване
  13. САНДО каза: "...И на българина му се консумира, ама... нито е работлив, нито е плодовит"
    Такива обобщения никога не са верни. Може да се каже, че хората са приспособими към условията в които са поставени. Че социалните процеси и участниците в тях също се движат по линията на най-малкото съпротивление. И именно законите на обществото, писани и неписани, са ограничителите отнемащи достъпа до разрушителните, за същото това общество, пътища на развитие.

    ОтговорИзтриване
  14. Можеш да го кажеш както искаш, можеш да цитираш и Маркс ако искаш (битието определя съзнанието), обаче аз съзирам в основата на всичко липсата на свобода поради социална изостаналост. Или с други думи казано, ние сме зависими от мизерията. А човек, оставил се да робува на мизерията, не е човек. Още Русо беше казал че свободата е основно човешко качество и онзи, който се откаже доброволно от свободата си, се отказва от човешката си същност. Мизерният човек не е свободен човек. И мизерията е състояние на духа, а не на портмонето. Затова считам, че каквито и да са законите на обществото, те не могат да надмогнат социалната норма и разбирането за добро и лошо на един мизерник. Поради същата тази причина законите в България никога не се спазват - хората ги намират за неуместни и неестествени,защото техният мироглед е различен и животът, който искат да живеят, не се вписва в мижавия социален проект. И затова съм съгласен с Константин Леонтиев, който още преди два века предупреждаваше, че българите не са достатъчно зрели социално, за да просперират в условията на пазарна икономика (по онова време използва други термини, но общо взето става дума за същото). И този хандикап си го носим още от Освобождението, а комунизмът пък ни докара още половин век "пауза" в развитието, така че в момента разликата между нас и Европа е наистина отчайваща. Но, може и да греша :-)))

    ОтговорИзтриване
  15. Аз мисля, че наистина грешиш...
    Свободата, Сандо, не е сирене или салам. Свободата е много разтегливо понятие. Защото е абсолютно относително ;-)
    Личността се чувства свободна тогава, когато ограниченията наложени от околната среда (обществото)са по-слаби от вътрешните ѝ скрупули. Вътрешните скрупули се обуславят от морала на личността. А той се изгражда от приетите норми в обществото и възпитанието. Възпитанието на личността във всички свои форми е насилие върху индивида, върху неговите чувства и желания.
    Така, че свободата на индивида в обществото е един мираж мамещ погледа на неудовлетворените.

    ОтговорИзтриване
  16. Да, свободата не е сирене или салам, но не можем да се чувстваме свободни, когато нямаме сирене или салам. Човекът има нужди - биологически, материални, духовни. Според пирамидата на Маслоу тези нужди се подредени по важност на нива, като човек не може да прескача нивата своеволно. Т.е. хората първо трябва да са задоволили жизнените си нужди, за да мислят за по-висше стъпало и т.н. Не можеш да си гладен и да мислиш за забавления, не можеш да си в деликатно социално положение и да мислиш за духовен живот. Така че свободата е истинска, когато човек стигне до свободата на духа, а не когато си купим гардероб IKEA. Макар че, ако не можем да си купим гардероб, едва ли ще се чувстваме свободни :-)))

    ОтговорИзтриване
  17. Ти говориш за икономическа свобода. Тя е част от цялата картина. В този смисъл си я ограничил (свободата)
    Човек трябва да е пребивавал на дадено стъпало на социалното си развитие, за да може да възприеме съществуването му и да си го представи. Тази пирамида се изгражда с развитието на обществото. Идеята за хуманизацията му никога не се е зараждала на низшите стъпала, нали?

    ОтговорИзтриване