четвъртък, 25 март 2010 г.

БЪЛГАРИЯ - ДЕСТИНАЦИЯ ТУРИСТИЧЕСКА ИЗЛАГАЦИЯ



Ех, ех... България, морето, сините вълни...

Наскоро открих един добър блог, в който пише интересни неща за логото на българския туризъм. Критиката е напълно основателна, само че... Могат да се кажат толкова много неща за българския туризъм, че логото в крайна сметка ни е най-малкият проблем...


Сигурно сте чували, че държавите, развиващи сериозен туризъм, отварят туристически офиси в големите световни столици, където да правят промоция на предлаганата дестинация... Такъв офис, да речем, имат турците или тайландците на Шан-з-Елизе... Освен това хората организират рекламни кампании по медиите, чрез плакати в метрото и т.н., а на провежданите панаири на туризма правят шарени щандове и привличат посетителите с културни програмки, томбола, дегустация на вкуснотии, рекламни сувенирчета и един куп други оригинални хрумвания... След това всички си тръгват натоварени с рекламни материали и с желание за пътешествия и почивка зад граница. Но не и в България. И знаете ли защо?


Ние нямаме туристически офис в Париж. За сметка на това имаме културен център, който би могъл да задели един кът и за туризма, но... Там основното занимание е да се вземат заплатки и да се усвояват средства на гърба на данъкоплатците. От време на време спретват коктейлче и изложбичка или отчитат дейност с някое друго мероприятие все така в затворен кръг от българи. Ако хвърлите един поглед на сайта на центъра, ще видите колко казионно и лишено от въображение е всичко. Същото е положението и с посолството - място има, а ищях – хич. (За кампанията на Бокова в ЮНЕСКО обаче – благодаря товарища Гоце - се намериха и време, и място, и средства.)


На панаирите на туризма пък българският щанд винаги е най-постният - едни и същи чишити с костюми, извадени сякаш от реквизита на някогашния Балкантурист, се уреждат да пътуват на държавни разноски до различните европейски столици, за да отчитат дейност, но без да вършат абсолютно никаква работа. На въпросния щанд - около печалната физиономия на мустакатите преставители на българския туризъм - обикновено се търкалят две-три брошурки със смачкани ъгли (ако сте кликнали на линка "брошури", не се учудвайте - на сайта на bulgariatravel.org в рубриката "брошури" просто няма брошури).


Преди две години проявиха инициативата да скалъпят един паянтов макет на Рилския манастир и да го разкарват като мечка от панаир на панаир, докато не му извадят душата, но с това комай се изчерпи и творческият ентусиазъм на родния туризъм... Когато пък някой заблуден посетител от чисто състрадание се пробва да пита нещо за България, въпросът му увисва във въздуха... Другарите зад щанда просто не говорят чужди езици...

(От сигурен източник знам, че туроператорите бутат стабилни рушвети, за да ги включват в различните делегации...)


Та, толкоз за рекламата на България. Колкото до качествата на самата дестинация, там можем да разкажем също доста неща... И в крайна сметка май логото, наподобяващо плеснат от добра височина кравешки екскремент, ще се окаже съвсем уместно.


...
Ако написаното ви харесва, кликнете на бутоните :-)

5 коментара:

  1. За жалост е така. А аз обещавам, че освен с логото ще се занимая и с всички казано от тебе неща. всичко по реда си:)всъщност се опитвам да не редя само негативи, обаче от години гледам и слушам тези излагации и то не се трае. Поздрави

    ОтговорИзтриване
  2. Много добър пост, още веднъж доказва, че всичката ни е такава... А туризмът уж щеше да ни е приоритет.

    ОтговорИзтриване
  3. Толкова пъти с жена ми сме си задавали въпроса защо при организиране на туристически панаири "професионалистите" в туризма ни не се обърнат към българските студентски асоциации в чужбина - хем младежите ни ще изкарат някой лев, хем ще скалъпят много по-добър прием (защото говорят добре чужди езици и познават местните обичаи, а и са... младежи), хем ще привлекат познати и приятели. Има също така и граждански асоциации на емигрантите ни в чужбина, които с удоволствие биха помогнали.

    А организирането на делегации от България със сигурност струва адски скъпо - самолетни билети, хотели, влачене на материали... И като погледнем резултата, си казваме, че действаме като идиоти! И защо? Сигурно за да може някой да си разходи нафталинения костУм по Шан-з-Елизе на държавни разноски.

    ОтговорИзтриване
  4. Българският туризъм е умряла работа. Само дет няма кой да го погребе...

    ОтговорИзтриване
  5. Съгласих се с всичко написано в другия блог.Подкрепям и това,което е написано тук.
    Имаме прекрасна природа и невероятни исторически паметници, за жалост обаче не умеем да ги покажем и използваме.
    Поздравления за публикацията!

    ОтговорИзтриване