сряда, 30 март 2011 г.

ЦЕНАТА НА ГОРИВАТА И НА ВСИЧКО ОСТАНАЛО– МАЛКИ ЛЪЖИ МЕЖДУ ПРИЯТЕЛИ...


Не кормувам, не съм горд водач на МПС, не клаксонирам като бесен след пресичащи прекалено бавно бабички и не се подмазвам на катаджиите. За мен автомобилът представлява обикновен уред за придвижване от точка „А” до точка „Б”, когато не съществува друг рационален начин за изминаване на същото разстояние. Во кратце, заинтригувах се от цените на бензина единствено заради социалните брожения, които очевидно са също толкова искрени, колкото и неориентирани. Защото протестите определено не се канализират в правилната посока.

Хората искат бензин, за да си джиткат таратайките на воля. Разбирам ги напълно, свободата на придвижване е записана в Декларацията на Човешките права. Според протестиращите проблемът се състои в това, че правото им е нарушено заради непоносимите цени. Хубаво, но нека видим също колко струва литър бензин зад граница, нека погледнем какви са акцизите, ДДС... И тук се натъкваме на втори проблем – точни и ясни данни за цените зад граница няма. Или ако има цени на бензина, то пък са забравили да дадат данни за акциза и т.н. Ама че завеян народ! Казва се само, че „там”, зад граница, и бензинът, и всичко е по-скъпо, че лошата Европа не позвалява на доброто ни правителство да сваля акциза и т.н. Е, да, обаче не е така!

Когато човек се поразрови, открива, че цената на бензина може би е сред най-ниските на континента, но само защото акцизът е най-малък. Т.е. парсата не отива в джоба на държавата, ами в нечий чужд джоб с избродирани (нали такава сега е модата) российски инициали. Излиза, че Лукойл съвсем своеволно надува цените на брутното гориво, нищо че цената на преработката, както и на превоза, е значително по-ниска от средните в ЕС. И може би Брюксел не ни позволява да намаляваме безкрайно акциза, за да не харижем абсолютно целия келепир от мижавата ни данъчна политика на братушките.

Другата подробност се заключава в една тъжна констатация – колкото и ниски да са цените на горивата, българинът не би могъл да се вози колкото му душа иска ПОРАДИ ПРОСТАТА ПРИЧИНА, ЧЕ ЗАПЛАТАТА МУ Е НАЙ-НИСКАТА В ЕВРОПА. Официалната теория гласи, че цените са ниски, защото хората не могат да купуват, а икономиката се е свила до такава степен, че дори и премиерът поощрява домашното производство на зарзават. Обаче това са лъжи. Защото не само покупателната способност е ниска и не само съотношението цена/качество превръща всеки боклук в безбожно скъп лукс, но и в действителност много стоки от първа нобходимост (месо, олио, брашно, зеленчуци...) са по-скъпи от тези в други европейски държави със съвсем приличен жизнен стандарт.

Тъй че съм напълно съгласен с правотата на протеста. Само че, ако трябва да се протестира срещу някого и нещо, за да се постигне полезно развитие в икономиката и жизнения стандарт на страната и народонаселението, ще се наложи може би автомобилистите първо да поискат по-високо заплащане за всички и чак след това да се замислят за удоволствието от кормуването на МПС сред живописните родни пейзажи.

Ако написаното ви харесва, кликнете на бутоните :-)

7 коментара:

  1. Протеста не е само за хората, които си джиткат автомобилите той е и за това ,че всички земеделски машини джиткат с дизел,а от това зависи цената на цялата земеделска продукция.

    ОтговорИзтриване
  2. Постепено започна да се избистря алъш-вериша с цените на горивата. Както казваш, ако има протести, те не са насочени в правилната посока. Според мен юмрука трябва да се размаха срещу правителството и най-вече срещу пионката на В.Златев в това парвителство- самият премиер слънце т.е. ББ, който осигурява комфортен монопол в търговията с горива на Лукоил. А да не говорим, че вече окончателно се превърна в руска матрьошка-последната, най-малката в комплекта от матрьошки с решението да строи на всяка цена Белене, точно както искат големите матрьошки:D Тази сутрин И. Костов каза нещо вярно: В българия няма действаща конкурентна пазарна икономика, всички сектори са картелирани и монополизирани.
    Всъщност това и бездомните кучета го научиха вече:D

    ОтговорИзтриване
  3. Както и tonino спомена, горивата оскъпяват всичко друго, защото освен земеделските машини и камионите, които пренасят продукцията не са със слънчеви батерии.
    Освен това много хора не ползват автомобилите си само заради " удоволствието от кормуването на МПС сред живописните родни пейзажи" а ги ползват за работа. В смисъл не само да ходят с тях на работа, а да си вършат работата с тях. Високите цени на горивата изправят много хора с някакъв малък собствен бизнес пред фалит.

    Иначе съм съгласен, че протестът е стихиен и неправилно провеждан.

    ОтговорИзтриване
  4. Всички знаем, че горивата се един от основните фактори за повишаването на цените, както и че в повечето модерни държави хората ходят на работа с МПС. Което обаче не обяснява защо заплатите са толкова ниски. И затова може би много икономисти са сколонни да мислят, че основният проблем се състои в нездравата пазарна икономика.

    ОтговорИзтриване
  5. >"основният проблем се състои в нездравата пазарна икономика."

    Или по-скоро в тоталната липса на такава, и замяната й с псевдо-пазарна, в която всичко се "регулира" с междукланови връзки и рекет срещу тези, които се опитват да направят нещо сами.

    ОтговорИзтриване
  6. Познавам много хора в Бг, които пробваха да направят нещо, но всеки път се сблъскваха с непредвидени обстоятелства - мутрите, общината... - и накрая се принудиха да зарежат частната инициатива и да си плюят на петите зад граница. Така е - пазарните отношения не се регулират от държавата, ами от паралелни структури. Или с други думи казано, икономиката е в ръцете на мафията.

    ОтговорИзтриване
  7. @Сандо: Живееш в една тотална и голяма заблуда, остаряла с 22 години. Държавата не е пазарен регулатор. Държавата не е и много от функциите, които трябва да е, но не е и не трябва да е пазарен регулатор. Пазара е пазарният регулатор. Хайде, кажи ми как ще се отрази на цената на горивата, ако 500 000 автомобилисти спрат да зареждат за 1 месец? Само 1 месец. А сега си представи в глобален план ако 2 милиона домакинства си спрат потреблението на ТОК ... за 1 месец. Или всичките потребители на мобилни телефони да говорят само с "предплатените" си от абонамента минути... Пазарът е това, което определя цените - купува ли се много - цената е висока. Няма ли търсене - цената пада.

    ОтговорИзтриване