Миналата седмица пътувах до България с група френски ученици и за сетен път направих интересно откритие относно хората, страната, себе си, езика ни и изникващите насред шосето и в болните мозъци коварни дупки.
Първо отметнах, че българската дума сервитьор идва от френски – serviteur, което обаче на френски означава слуга. Иначе сервитьор (и сървър) на френски се казва serveur.
Та, дебатът в случая далеч не е само от езиковедско естество и на етимологична основа, защото един от най-големите проблеми в социален аспект се явява именно статутът на сервитьорите, в чиято компания мъжката част от населението прекарва повече време, отколкото със семействата си - на излет, почивка на морето или просто в непринуден светски разговор.
Пореди горепосочената причина сервитьорите са считани понякога за част от елита на нацията и достигат до завидни длъжности - най-вече в структурите на ДС, но понякога и другаде. Люси Стойков например (бивш пернишки сервитьор) е не само приятел и спонсор на президента Гоце, но и основен бенефициент при разпределянето на еврофондовете.
Първото ми спречкване с тази особена каста се случи в едно кърджалийско заведение за обществено хранене, където отидохме с френските ученици и българските колеги да вечеряме и да се повеселим. И понеже учениците бяха разпръснати сред българите, помолих сервитьорката да запише поръчката на французите на отделна сметка, за да мога след това по-лесно да се отчета. Оказа се невъзможно – сервитьорката отказа категорично, нацупи се, извика на помощ бармана и сервира учениците с един час закъснение. Изпокарахме се, но накрая все някак се оправих със сметката. В знак на приятелство, сервитьрката ми предложи да ми издаде фактурка за повечко пари – и аз да се облажа по балкански от държавната служба. Казах й да върви по дяволите.
Втората колизия със сервитьорка ни връхлетя по пътя на връщане. Пътувахме с легендарната родна авиокомпания Bulgaria Air (бивша БГА Балкан), чиято съдба щеше да стане повод за измислянето на древногръцката драма, ако преди три хилядолетия хората знаеха какво е самолет. Тежкото минало на компанията (фалити, преименувания, прехвърляния и измами) е отпечатано особено силно върху лицата на стюардесите (т.е. въздушните сервитьорки), чието изражение наподобява нещо средно между мексикански истукан и чакал от египетската митология. В основата на скандала се оказаха мижавите сандвичи, с който Bulgaria Air храни пътниците си. Раздадоха ни сандвичи със свинско, а трима от моите ученици бяха мохамедани и останаха без храна, защото в целия самолет имаше само един вегетариански сандвич. Възмутих се и пак се скарах, а сервитьорката (пардон, стюардесата) видимо се чудеше как въобще са допуснали мюсюлмани в тази иначе толкова християнска компания. Ами така де, мюсюлманите все се натискат да пилотират и накрая се забиват в някой крайпътен небостъргач.
Свидетелите на тази грозна сцена (въх, православен защитава мохамедани!) сладко преживяха изфирясалите сандвичи и усърдно се правеха, че не разбират за какво става дума във филма...
Самият аз съм „православен скот” и никога досега не си бях давал сметка за всички тези дребни форми на дискриминация, проявявани непрекъснато спрямо религиозните малцинства. От друга страна е странно как в страната, където от доста години могъщото "Движение за права и свободи" участва във всички правителства, и където около 10% от населението е мохамеданско, никой не се сеща, че е възможно сред пасажерите също да има около 10% мюсюлмани, които ще останат гладни, защото има само един-единствен вегетариански сандвич.
Абе на кой му пука?! Нали, Доган ефенди? На теб поне сервитьор(к)ите ти носят кайвето както им е наредено – с каймак и две лъжички шекер.
Ау, ама как така да се съобразяват с мюсюлманите. Това е непатриотично.
ОтговорИзтриванеА обслужването в България е кошмар. Не знам защо тия хора така и не разбраха, че трябва да се държат добре с клиентите.
Разказвали са ми, че и в Румъния се държат по същия начин с клиентите - с малко повече късмет можеш да се отървеш само с ругатня. Не знам, сигурно е от комунизма... А може и да си е чист мързел...
ОтговорИзтриванеВ Румъния обслужването много зависи от мястото на което си седнал...Като цяло има места, на които се държат по-зле от всяко място в България, но има и добро обслужване на други места..като на всякъде...
ОтговорИзтриванеОтносно България Ер...много съм им набрала и нищо добро не мога да кажа, затова ще замълча...Не е било целенасочено това с липсата на вегетариански сандвичи. При тях много неща липсват в компанията...времето е спряло за България Ер...
А иначе...Много ми е интересно как всеки си мисли, че точно него са искали да обидят с някое изказване или действие... Сервитьорката, която ти е предложила да ти надпише фактурата е искала да бъде мила, според нея това е било жест...Хората в различните страни са различни и манталитетът им е различен, предполагам много добре го знаеш...В България(никого не оправдавам, никого не защитавам, държа да кажа) хората са "сиромах човек - жив дявол"....бедността ги е докарала до някои неща...
Сега не искам да засягам въпроса с културата и културното наследство...
@ billiemar : Споделям напълно мнението ти за България ЕР и за всичко останало. Честно казано, в Париж също обслужването не е на ниво - често се случва туристите наистина да са ужасени от арогантността на парижаните. Но поне те обслужват!
ОтговорИзтриванеКолкото до фалшифицирането на фактурите, и това го има навсякъде по света, но поне в "цивилизованите" страни се счита за незаконно и ненормално. Бих искал и България да мине в лагера на "цивилизованите" и формите на любезност да не са на гърба на държавата или на нечии лични интереси.
Споделям и аз твоето мнение... :) Но като, че ли малко не ми се вярва да стане, поне не скоро...
ОтговорИзтриванеПо принцип си прав, разбира се. Това с фактурата даже ме учудва, защото на някои места, дори в София, ако си поискаш фактура със сметката, това предизвиква големи главоболия. От друга страна, както и ти самият признаваш, сервитьорите в кафенетата на Шанзелизе също са големи тулупи.
ОтговорИзтриванеКакво кощунство - да поискаш отделна сметка. Та това направо прави сервитьорките по-бесни и от харпии!
ОтговорИзтриванеПозволих си да го препубликувам, надявам се да нямаш против: http://ide.li/article3548.html
ОтговорИзтриванеhttp://neizi.blogspot.com/2008/10/blog-post_9397.html
ОтговорИзтриванеДържа все пак да уточня, че няма международно споразумение или български закон, който да задължава авиокомпаниите да предоставят на пасажерите избор на сандвичи... Всъщност става въпрос за едно най-обикновено желание от страна на превозвача да угоди на клиентите си, което явно не е част от фирмената стратегия на България Ер.
ОтговорИзтриванеИначе съм ползвал услугите на различни компании (само за началото на тази година тествах 9 полета) и навсякъде (с изключение на България Ер) при наличие на сандвичи със свинско са ми предлагали и сандвичи без свинско. Не става дума за нещо по-завързано и религиозно от рода на "кашер" или "халал", ами за най-обикновена алтернатива на свинското.
Другото нещо, което при България Ер не е включено в цената на билета, е усмивката на екипажа, но това е една друга тема за размисъл...
Аз съвсем сериозно си мисля, че основен виновник за просташкото отношение към клиента, си е комунизма. Не съм от хората, които за всяко нещо обвиняват соц системата, но в моя род е имало доста търговци, на които партията е взела бизнесите, разбира се. Само че тези хора добре си помнеха триковете и уменията и след '89 съм ги виждала как се захващат наново или дават съвети на млади търговци.
ОтговорИзтриванеЕх, ако не беше се случвал този 9-ти септември... Може би нямаше да сме като японците или американците, но със сигурност щяхме да приличаме доста на гърците и турците, които си обслужват клиентелата доста добре (особено турците).
Тук се сещам за американския журналист Джон Рийд, който разказва как в Русе някакъв български търговец го гонил с часове, за да му върне ресто... Това обаче се е случило в самото начало на Първата световна война... В сегашно време пак биха го гонили, но по друг повод и с бейзболна бата :-)
ОтговорИзтриванеСпоред Анелия Крушкова причината за отвратителното обслужване в България е това, че ние сме горд народ и не можем "да се поклоним". Питам се аз - англичаните блюдолизци ли са, какви са?
ОтговорИзтриванеГоспожа Крушкова може би е права... Аз обаче съм по-склонен да считам тези, които ме псуват безпричинно, не за горди и непреклонни балкански лъвове, ами за най-обикновени простаци. А когато подобни типове управляват цялата държава, тогава си взимам чукалата и се изнасям преди да са ме премачкали с гордата си простотия :-))))
ОтговорИзтриванеКато водиш пак децата на екскурзия, имай идеята да уточниш особеностите на менюто още с купуването на билетите - така ще е по-лесно за всички.
ОтговорИзтриване@ lindyhopper - "Идеята" ми е много ясна : навсякъде по света тези ситуации са предотвратени - с минимум добра воля и съобразителност и винаги в полза на клиента, защото другата "идея" е, че клиентът винаги има право, особено като плаща скъпите билети на България Ер. Но това май вече го обяснявах по-горе...
ОтговорИзтриванеЦитирайте ми друга европейска авиокомпания, предлагаща САМО свинско! Или БЕЗ да сигнализира съдържанието на сандвича с надпис върху амбалажа! Няма и толкоз! Само Българи Ер се отнася така с пътниците си.
А усмивката на стюардесите също ли е със заявка? И може би било връх на наглостта, ако се предположи, че стюардесите, обслужващи полета Париж-София-Париж, би трябвало да говорят поне мъничко френски (особено онзи рус и отегчен от великолепното си безизразно лице сфинкс, който не само отказва да говори какъвто и да е език, ами и направо ти обръща гръб)?
И може би беше прекалено сложно на летище София да групират всички ученици заедно? В Париж го направиха без да питам дори, а в София отказаха въпреки молбата ми.
Ами след като в България Ер и на летище София ги мързи да се занимават с клиентите си, следващия път ще си избегна тези главоболия и ще заведа учениците с друга авиокомпания в друга страна - това е толкоз просто и логично.
Защото единствения начин да се избегнат наглите и надменни фасони е като не ги гледаме.
И не се чудете, че в България има отлив на туристи - чужденците никак не обичат да плащат, за да им плюят в сурата и да им се подиграват с подобие на стока и обслужване. И не странно също така, че България Ер/Балкан фалира няколко пъти...
Аз лично с нетърпение очаквам следващия фалит.