Сервитьорки, гостоприемство и България ЕР

Миналата седмица пътувах до България с група френски ученици и за сетен път направих интересно откритие относно хората, страната, себе си, езика ни и изникващите насред шосето и в болните мозъци коварни дупки.

Първо отметнах, че българската дума сервитьор идва от френски – serviteur, което обаче на френски означава слуга. Иначе сервитьорсървър) на френски се казва serveur.
Та, дебатът в случая далеч не е само от езиковедско естество и на етимологична основа, защото един от най-големите проблеми в социален аспект се явява именно статутът на сервитьорите, в чиято компания мъжката част от населението прекарва повече време, отколкото със семействата си - на излет, почивка на морето или просто в непринуден светски разговор.

Пореди горепосочената причина сервитьорите са считани понякога за част от елита на нацията и достигат до завидни длъжности - най-вече в структурите на ДС, но понякога и другаде. Люси Стойков например (бивш пернишки сервитьор) е не само приятел и спонсор на президента Гоце, но и основен бенефициент при разпределянето на еврофондовете.

Първото ми спречкване с тази особена каста се случи в едно кърджалийско заведение за обществено хранене, където отидохме с френските ученици и българските колеги да вечеряме и да се повеселим. И понеже учениците бяха разпръснати сред българите, помолих сервитьорката да запише поръчката на французите на отделна сметка, за да мога след това по-лесно да се отчета. Оказа се невъзможно – сервитьорката отказа категорично, нацупи се, извика на помощ бармана и сервира учениците с един час закъснение. Изпокарахме се, но накрая все някак се оправих със сметката. В знак на приятелство, сервитьрката ми предложи да ми издаде фактурка за повечко пари – и аз да се облажа по балкански от държавната служба. Казах й да върви по дяволите.





Втората колизия със сервитьорка ни връхлетя по пътя на връщане. Пътувахме с легендарната родна авиокомпания Bulgaria Air (бивша БГА Балкан), чиято съдба щеше да стане повод за измислянето на древногръцката драма, ако преди три хилядолетия хората знаеха какво е самолет. Тежкото минало на компанията (фалити, преименувания, прехвърляния и измами) е отпечатано особено силно върху лицата на стюардесите (т.е. въздушните сервитьорки), чието изражение наподобява нещо средно между мексикански истукан и чакал от египетската митология. В основата на скандала се оказаха мижавите сандвичи, с който Bulgaria Air храни пътниците си. Раздадоха ни сандвичи със свинско, а трима от моите ученици бяха мохамедани и останаха без храна, защото в целия самолет имаше само един вегетариански сандвич. Възмутих се и пак се скарах, а сервитьорката (пардон, стюардесата) видимо се чудеше как въобще са допуснали мюсюлмани в тази иначе толкова християнска компания. Ами така де, мюсюлманите все се натискат да пилотират и накрая се забиват в някой крайпътен небостъргач.


Свидетелите на тази грозна сцена (въх, православен защитава мохамедани!) сладко преживяха изфирясалите сандвичи и усърдно се правеха, че не разбират за какво става дума във филма...

Самият аз съм „православен скот” и никога досега не си бях давал сметка за всички тези дребни форми на дискриминация, проявявани непрекъснато спрямо религиозните малцинства. От друга страна е странно как в страната, където от доста години могъщото "Движение за права и свободи" участва във всички правителства, и където около 10% от населението е мохамеданско, никой не се сеща, че е възможно сред пасажерите също да има около 10% мюсюлмани, които ще останат гладни, защото има само един-единствен вегетариански сандвич.



Абе на кой му пука?! Нали, Доган ефенди? На теб поне сервитьор(к)ите ти носят кайвето както им е наредено – с каймак и две лъжички шекер.

Коментари

  1. Ау, ама как така да се съобразяват с мюсюлманите. Това е непатриотично.

    А обслужването в България е кошмар. Не знам защо тия хора така и не разбраха, че трябва да се държат добре с клиентите.

    ОтговорИзтриване
  2. Разказвали са ми, че и в Румъния се държат по същия начин с клиентите - с малко повече късмет можеш да се отървеш само с ругатня. Не знам, сигурно е от комунизма... А може и да си е чист мързел...

    ОтговорИзтриване
  3. В Румъния обслужването много зависи от мястото на което си седнал...Като цяло има места, на които се държат по-зле от всяко място в България, но има и добро обслужване на други места..като на всякъде...
    Относно България Ер...много съм им набрала и нищо добро не мога да кажа, затова ще замълча...Не е било целенасочено това с липсата на вегетариански сандвичи. При тях много неща липсват в компанията...времето е спряло за България Ер...
    А иначе...Много ми е интересно как всеки си мисли, че точно него са искали да обидят с някое изказване или действие... Сервитьорката, която ти е предложила да ти надпише фактурата е искала да бъде мила, според нея това е било жест...Хората в различните страни са различни и манталитетът им е различен, предполагам много добре го знаеш...В България(никого не оправдавам, никого не защитавам, държа да кажа) хората са "сиромах човек - жив дявол"....бедността ги е докарала до някои неща...
    Сега не искам да засягам въпроса с културата и културното наследство...

    ОтговорИзтриване
  4. @ billiemar : Споделям напълно мнението ти за България ЕР и за всичко останало. Честно казано, в Париж също обслужването не е на ниво - често се случва туристите наистина да са ужасени от арогантността на парижаните. Но поне те обслужват!

    Колкото до фалшифицирането на фактурите, и това го има навсякъде по света, но поне в "цивилизованите" страни се счита за незаконно и ненормално. Бих искал и България да мине в лагера на "цивилизованите" и формите на любезност да не са на гърба на държавата или на нечии лични интереси.

    ОтговорИзтриване
  5. Споделям и аз твоето мнение... :) Но като, че ли малко не ми се вярва да стане, поне не скоро...

    ОтговорИзтриване
  6. По принцип си прав, разбира се. Това с фактурата даже ме учудва, защото на някои места, дори в София, ако си поискаш фактура със сметката, това предизвиква големи главоболия. От друга страна, както и ти самият признаваш, сервитьорите в кафенетата на Шанзелизе също са големи тулупи.

    ОтговорИзтриване
  7. Какво кощунство - да поискаш отделна сметка. Та това направо прави сервитьорките по-бесни и от харпии!

    ОтговорИзтриване
  8. Позволих си да го препубликувам, надявам се да нямаш против: http://ide.li/article3548.html

    ОтговорИзтриване
  9. http://neizi.blogspot.com/2008/10/blog-post_9397.html

    ОтговорИзтриване
  10. Държа все пак да уточня, че няма международно споразумение или български закон, който да задължава авиокомпаниите да предоставят на пасажерите избор на сандвичи... Всъщност става въпрос за едно най-обикновено желание от страна на превозвача да угоди на клиентите си, което явно не е част от фирмената стратегия на България Ер.

    Иначе съм ползвал услугите на различни компании (само за началото на тази година тествах 9 полета) и навсякъде (с изключение на България Ер) при наличие на сандвичи със свинско са ми предлагали и сандвичи без свинско. Не става дума за нещо по-завързано и религиозно от рода на "кашер" или "халал", ами за най-обикновена алтернатива на свинското.

    Другото нещо, което при България Ер не е включено в цената на билета, е усмивката на екипажа, но това е една друга тема за размисъл...

    ОтговорИзтриване
  11. Аз съвсем сериозно си мисля, че основен виновник за просташкото отношение към клиента, си е комунизма. Не съм от хората, които за всяко нещо обвиняват соц системата, но в моя род е имало доста търговци, на които партията е взела бизнесите, разбира се. Само че тези хора добре си помнеха триковете и уменията и след '89 съм ги виждала как се захващат наново или дават съвети на млади търговци.
    Ех, ако не беше се случвал този 9-ти септември... Може би нямаше да сме като японците или американците, но със сигурност щяхме да приличаме доста на гърците и турците, които си обслужват клиентелата доста добре (особено турците).

    ОтговорИзтриване
  12. Тук се сещам за американския журналист Джон Рийд, който разказва как в Русе някакъв български търговец го гонил с часове, за да му върне ресто... Това обаче се е случило в самото начало на Първата световна война... В сегашно време пак биха го гонили, но по друг повод и с бейзболна бата :-)

    ОтговорИзтриване
  13. Според Анелия Крушкова причината за отвратителното обслужване в България е това, че ние сме горд народ и не можем "да се поклоним". Питам се аз - англичаните блюдолизци ли са, какви са?

    ОтговорИзтриване
  14. Госпожа Крушкова може би е права... Аз обаче съм по-склонен да считам тези, които ме псуват безпричинно, не за горди и непреклонни балкански лъвове, ами за най-обикновени простаци. А когато подобни типове управляват цялата държава, тогава си взимам чукалата и се изнасям преди да са ме премачкали с гордата си простотия :-))))

    ОтговорИзтриване
  15. Като водиш пак децата на екскурзия, имай идеята да уточниш особеностите на менюто още с купуването на билетите - така ще е по-лесно за всички.

    ОтговорИзтриване
  16. @ lindyhopper - "Идеята" ми е много ясна : навсякъде по света тези ситуации са предотвратени - с минимум добра воля и съобразителност и винаги в полза на клиента, защото другата "идея" е, че клиентът винаги има право, особено като плаща скъпите билети на България Ер. Но това май вече го обяснявах по-горе...
    Цитирайте ми друга европейска авиокомпания, предлагаща САМО свинско! Или БЕЗ да сигнализира съдържанието на сандвича с надпис върху амбалажа! Няма и толкоз! Само Българи Ер се отнася така с пътниците си.

    А усмивката на стюардесите също ли е със заявка? И може би било връх на наглостта, ако се предположи, че стюардесите, обслужващи полета Париж-София-Париж, би трябвало да говорят поне мъничко френски (особено онзи рус и отегчен от великолепното си безизразно лице сфинкс, който не само отказва да говори какъвто и да е език, ами и направо ти обръща гръб)?

    И може би беше прекалено сложно на летище София да групират всички ученици заедно? В Париж го направиха без да питам дори, а в София отказаха въпреки молбата ми.

    Ами след като в България Ер и на летище София ги мързи да се занимават с клиентите си, следващия път ще си избегна тези главоболия и ще заведа учениците с друга авиокомпания в друга страна - това е толкоз просто и логично.
    Защото единствения начин да се избегнат наглите и надменни фасони е като не ги гледаме.

    И не се чудете, че в България има отлив на туристи - чужденците никак не обичат да плащат, за да им плюят в сурата и да им се подиграват с подобие на стока и обслужване. И не странно също така, че България Ер/Балкан фалира няколко пъти...
    Аз лично с нетърпение очаквам следващия фалит.

    ОтговорИзтриване

Публикуване на коментар