Само така, хора! Обичайте се! И купувайте...


 
Италианската фирма-търговец на дрехи Benetton привлече отново вниманието с нестандартна реклама. Преди всички се радвахме на шаренките послания за дружба и разбирателство между расите и народите, изпитвахме умиление от играещи заедно дечица и чувствахме състрадание към жертвите на несправедливости и други видове зулуми. Сега пък нова серия рекламни афиши излагат на показ целуващи се непримирими съперници - Обама/Чавес, папа/имам, Германия/Франция, Северна Корея/Южна Корея, Палестина/Израел... И всичко щеше да е чудесно в този най-чудесно шарен свят, ако целият този маркетингов ентусиазъм беше наистина в услуга на благотворителни цели, а не на... търговията с дрехи. Защото с охота признавам естетическите или провокативните качества на рекламата, но в същото време си задавам въпроса дали е справедливо и морално търговците да яхват хуманизма в името на бизнеса без след това да се ангажират решително, а не само проформа и след като вече са ги осъдили веднъж за неетична реклама, в борбата за същите тези хуманни ценности . Дали пък не би трябвало да е обратното - благородната кауза да е цел, а не средство за печелене на мангизи? Не съм много навътре в теологията, но нямаше ли именно това предвид Христос, изгонвайки търговците от Храма?
Така че можем наистина да намираме картинките на Benetton симпатични, забавни, хитроумни и красиви, което обаче по никакъв начин не компенсира узурпирането на универсалните човешки ценности в името на търговията с гащи, потници и прочие продукти на шевно-текстилната промишленост.
Затова, драги търговци, обичайте си се помежду си и си печелете мангизите, но не на гърба на човешките проблеми.
И в края на краищата каква е разликата между капитализма и комунизма, ако и едните и другите спекулират с чувствата ни, за да си пробутат стоката и да трупат дивиденти - едните финансови, а другите идеологически.
За това ли се борихме, дето се вика...

Коментари

  1. Чудех се кога някой ще се досети за тия целувки. Според мен е чудесна идея. Ако рекламата завоалира друго, така да е :)Смешно е и е готино.

    ОтговорИзтриване
  2. Смешно е само първите две-три минути, а след това отминаваш и "завоалираното" хептен ти убягва на вниманието. След "изкуството заради самото изкуство" сега се ражда "рекламата заради самата реклама", която тотално загърбва субекта на маркетинга, за да се превърне самата тя в обект на реклама. Т.е. това е маркетинг който убива марката в името на рекламата :-))) Да, забавно е... Но само две-три минути... След което хората забравят... И тръгват на пазар с чувството, че са по-умни. А не е така.

    ОтговорИзтриване

Публикуване на коментар